torsdag 27 januari 2011

ÄKTA papperstapet!

Jag hade helt glömt, att jag tagit till vara gamla 'Åbo Underrättelser' tidningar, som jag fann på vinden, då vi renoverade mammas och pappas stuga i Kimito. Det är ju synd att ingen ser dessa gamla tidningar, så fram med dem! Dessutom har denna tidning samma datum som yngsta dotterns födelsedatum - förutom årtalet!

Få bilder och ännu färre foton finns det i dåtidens dagstidningar. Jag tänkte göra en liten tavala, ett collage, men pga. så litet väggutrymme, fick det bli en hel dörr i stället.

Här är dörren i sitt ursprungliga vita, rena och luftiga skick ("lufthålen" kom till då jag skruvade bort handtaget).


Redan här känns resultatet fel, medan jag ännu kunde ha rivit bort dem!


Det blev nämligen så dunkelt (om också detta foto är taget på kvällen) och -50tals färgat...Det är otroligt vilken verkan vit färg har för att fräscha till något - och vilken verkan smutsgul färg har - motsatsen!!
Men, nyheterna är nu läsbara för samtliga som här bor och gästar, och flyttar jag någon gång bort, får jag väl ta dörren med mig!



15 kommentarer:

Anonym sa...

Hej:)
Här slank jag in för första gången.
Vilken otroligt kreativ tjej du verkar vara, din blogg bara bubblar av inspiration och smarta ideér:).

Gällande din dörr tycker jag att det blev fint, men håller med om att det blev lite dunkelt. Kan dock tipsa om att använda lite vit utspädd förg och en svamp. Du kan fortfarande läsa tidningen men tonen på papperet blir mycket ljusare.

Tack för inspirationen, kommer garanterat tillbaka:)

Kram Maria

Renée sa...

Blev ju jättecoolt!

Fruädel sa...

Älskade gullevän!!!! Ojojojoj, vojvojvojvoj, va mycket jag har att läsa ikapp hos dig!!!! Nu är jag tillbaka iaf så nu ska jag hänga med ;-) kram på dig finaste vän! / Tess

Nina sa...

Det blev jättefint!

Connys Cottage sa...

Hallo Pia,

was fuer eine schoene Dekoration.
Ganz toll das du die Zeitung gefunden hast.

Sei lieb gegruesst von Conny

Så Vitt Jag Vet sa...

Det blev ju fint.. Jag har fixat wc dörren på stugan med tidningsutklipp. Satte fast med decupage-lack...
Borde hålla temperatur och fukt...
Ha det bra..
Kraam
Sanne

Zzz sa...

Tosi hieno idea ♥

Ett Vitare Hem sa...

Åh så läckert det blev!
Ha en riktigt härlig helg!
Kram/Lena

miolann sa...

Hejsan! Jag lagade en sådan där dörr i vår lilla toalett, men jag använde kopior av gamla tidningar, kunde inte offra de ursprungliga. Dörren blev rolig men jag kan redan alla artiklar utantill... när man sitter och stirrar på dem dagligen...

Här ser du den (se inte på omgivningen :D) http://3.bp.blogspot.com/_5m4y8vQwxKo/TGg2rOr8j9I/AAAAAAAABbw/_EhivyupbL8/s1600/IMG_6885_p.JPG

Jag tycker inte er dörr är dunkel, jag tycker om färgerna, vår dörr skulle ha fått bli lite brunare.

Unknown sa...

Heei! I-ha-na ovi! Tulisko siitä vähmmän "tunkkanen" jos vaikka kehystäisit sen valkoisella listalla?=) Hauskaa perjantai- illan jatkoa!

Unknown sa...

Ja kirjoitusvirheistä varmaan arvasit, ketä Tanja täällä kirjottelee..=) Entinen naapurin likka tekee heti parannuehdotuksia toisen vaivalla tekemään työhön, johan on...

Zinkhjärtat ♥ sa...

Tycker det blev fint! En rolig idé helt enkelt.

Var får du allt ifrån?:)

Hoppas du har en skön fredagskväll!
Stor Kram Annelie ♥

Kamomilla sa...

Halloj! Jag tycker den är skitfin! Tanja hade en god ié, som kanske "lättar upp det hela"- bryter av mörka känslan mot det vita. jag tycker det låter smart! Du kan ju göra en list att gå runt ca 10 cm från kanterna och måla den utåtliggande delen vit och spara det som är innaför listerna så som det är ? Kanske??

Fågel Blå sa...

Åhh så läckert och kreativt!!!!
Kika gärna in till mej där pågår en utlottning!
ha en fin helg!
Kram Kathrine

Black Iris sa...

Haha, vilken härlig tokfia du är.
Jag har också en del gamla tidningar som jag inte vet vad jag ska göra med . En hel dörr går nog inte för vi planerar flytta när våra tonårsbarnbarn är stora nog att flytta härifrån. Vi flyttade ju hit bara för deras skull.
Hur som helst så blev det ju en kanondörr och självklart ska du ta den med dig om du flyttar.

Kram Maidi