lördag 22 maj 2010

Fyndat

Ack, så länge jag spanat efter en dylik lykta för kronljus! Hittade den via nätet, från Sverige.

Gick på loppis bara för att ströva omkring, då jag gjorde dessa fynd. Min mammas mormor hade en likadan kaffekanna, så jag bara måste köpa den...väckte så vackra minnen...


Dessa gafflar och knivar finns i varje hus och hemman i Finland och jag har askytt dem. Men, åldern gör väl sitt, för nu ville också jag ha dem i vårt hem! Hittade tio par för 20€ (dyrt).

Kaffekannan har en kokplatta inbyggd, så det var "bara" att sätta stöpslarna i. Snodden hade väl mössen gnadat slut på, för den hörde inte till köpet.



Sedan vill jag tacka så hjärtligt Maidi, från bloggen Black Iris som gav mig denna fina award! Ta och besök henne!!! Sedan skulle jag visa mitt tionde foto (av alla) i min blogg, så här ser ni den, bastun. Jag har tänkt och grubblat, åt vem jag skulle skicka vidare denna award, men jag kan inte avgöra - så var så snälla, alla goa, härliga, ljuvliga bloggare; ta för er awarden och visa oss ert tionde foto!!! Please!!!



Och så ut i det gröna och sköna, för nu lär vädret svänga från 25 (och över) till ca 10 grader!





17 kommentarer:

sylvia sa...

hei.
så herlige funn du har gjort,deilig når man finner noe man husker fra sin barndom,
har litt av sånt jeg å,
ja en må benytte været nå,såå herlig ute.
god pinse til deg.
klem fra sylvia

Renée sa...

Lustigt att det som man nästan har avskytt blir en så kärt när man blir äldre... Jag älskar loppis och hittar lite fynd då och då. Fin kaffepanna!!
Ha en bra lördag!

Hemmet Är Min Borg sa...

fin kaffepanna,ja känner igen det där med att för flera år sen gillade man inte saker men nu, bara man vill ha tur är väl att man ändrar sig
kram

Solveig sa...

For en herlig lykt du har skaffet deg:o))) Har ikke sett slik før, bare de som passer til kubbelys. Stilig!
Jeg har også vært på brukten og kjøpt kaffekjele. Kjempekoselig og nostalgisk.
Ønsker deg en flott pinse!
Klem fra Solveig

Cecilia sa...

Tuo kahvipannu on ihana. Tutun näköisiä haarukoita ja veitsiä lapsuus kodista ;)
*
Se monistus kalvo jota olen käyttänyt tyynyihin on muovimaista mutta mattaa, ei kiiltävää. Hankin sitä tiimarista joskus monta vuotta sitten ja nyt löysin toisen paketin samasta kaupasta alekorisa.
*
Mukavaa sunnuntaita!

terkuuin, Tiina

Ett Vitare Hem sa...

Hihi visst är det så att mycket man kanske inte gillat för en tid sen älskar man numera ;o)
Ha den finaste dagen!
Kramis/LenaS

mariann sa...

Hei!
Takk for koselig kommentar 'hos meg':)
Du har en så flott blogg - og finner spennende ting på loppis, du også, ser jeg! Det var lettere før det ble så populært å gå på loppis, men men det går fortsatt an...

Her også er det endelig VARMT etter en lang, kald vinter. Det trengte vi.
Ha en strålende helg!!!
mariann

Unknown sa...

Wow, vilket vackert hem du har, helt i min smak. Lägger genast till dig i min blogglista.
Ha skön söndag!
Camilla

Rosor och Spetsar sa...

Lyktan är ju underbar, o så vackert med kronljus i. Kaffepannan är jättecharmig o kul när man har minnen till sakerna
Ha en fin söndag

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Grattis till awarden, det är en rolig utmaning detta och visa bild 10. Så fin lykta du köpt, ser också jättefina kuddar i soffan, härliga färger. Kaffekannan var ett fynd, sån har jag aldrig sett förut.
Ha en fin söndag
Kramar
AnnaMaria

Nicole sa...

Vilken fin lykta! De besticken känner jag också igen, de fanns hos mommo o moffa i tiderna...Visst ändrar man tycke och smak med tiden. Då jag var yngre tyckte jag att pelargoner var värsta tantblomman och nu hör de till mina favoriter...
Hoppas du får en fin vecka!

Kram, Nicole

Black Iris sa...

Vilka jättefina fynd du gjort.
Kannan hade platsat på en hylla här hos mig.

Kram Maidi

sylvia sa...

hei igjen,
tusen takk for hilsen på min dag,det gleder.
klem fra sylvia

Fruädel sa...

Söta du, behöver jag säga att jag äääääälskar ljuskronan du gjort! Underbar, precis som fina Pia!
Kram på dig!/ Tess

Fågel Blå sa...

Hejsan!

Tack för din gulliga kommentar!
Och vad fina saker du fyndat!
Kaffepannan så charmig!
och lyktan så fin!!!!!
Hoppas din vecka blir fin!
Grattis till awarden!
Kram Kathrine

Louise sa...

Många fina fynd! javisst besticken ser bekanta ut :O)

Fruädel sa...

Hihi söta du! Nä hans vackra anlete kan jag inte visa på bloggen, då blir han bortrövad i ett nafs ;-)
Men om du har vägarna förbi sverige i sommar kan du komma förbi och vila ögonen, hihi! Och leka kiosk också för den delen!
Kram på dig!/Tess